Forum www.ukfgamer.fora.pl Strona Główna
  FAQ  Szukaj  Użytkownicy  Grupy  Galerie   Rejestracja   Profil  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  Zaloguj 

PORADNIK TWORZENIE NAP

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum www.ukfgamer.fora.pl Strona Główna -> THE MAPING
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Autor Wiadomość
:::GILO:::
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lut 2010
Posty: 75
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:08, 08 Lut 2010 Temat postu: PORADNIK TWORZENIE NAP

Napiszę tak bardzo pomógł mi ten poradnik i mam nadzieje że wam także pomoże!


Mapy/mapping, FAQ by mieTK v. 1.0
Znajdują się tu wzory odpowiedzi na najczęściej pojawiające się tematy.
Indeks zawartości:

1. Skąd mogę pobrać mapę xxx?
2. Jak się robi mapy?
3. Mam problem przy robieniu mapy.
3,5. Kompiluję, ale mapa się nie tworzy.
4. Jaka jest wasza ulubiona mapa? itp.
5. Prezentacja własnej mapy.
6. Przerabianie standardowych map.
7. Napiszcie jakieś fajne wallshoty/miejscówki na mapie xxx! itp.
8. Pozostałe

1. "Skąd mogę pobrać mapę xxx?"

Oto krótki zbiór linków do stron z mapami:

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych] - recenzje map, newsy
[link widoczny dla zalogowanych] - newsy, w downloadzie prawie wszystkie polskie mapy
[link widoczny dla zalogowanych] - strona, na którą trafiają najlepsze mapy wydane przez community

No i oczywiście stary przyjaciel google.pl. Najlepsze rezultaty daje, gdy wpisze się nazwę mapy z rozszerzeniem .zip/.rar - na przykład de_dust2.zip

Aha, jeszcze jedno - NIE MA rozróżnienia na mapy do CS 1.5 i 1.6. Wszystko, co było robione na engine HL1, pójdzie zarówno w 1.5, jak i w 1.6. Więc macie jeden problem z głowy.

2. "Jak się robi mapy? Jakim programem?"

Do robienia map CS:S służy program Valve Hammer Editor. Pobrać go można poprzez steama, instalując Source SDK, zestaw narzędzi do modyfikacji HL2. Oczywiście przydatna jest też masa innych pobocznych programów, jednak VHE składa wszystko do kupy, i do prostej mapki wystarczy tylko on.

Robić mapy do CS zwykłego i innych gier na engine HL1 można w różnych innych programach (Quark, Radiant, Tread 3d), jednak standardem jest oficjalny program Valve - wspomniany Hammer w wersji niesteamowej. Mirrory do ściągnięcia:
1 2 3 4

A poniżej linki do kursów, które pomogą ci rozpocząć przygodę z robieniem map:
WAŻNE! Przeczytaj pliki pomocy w Hammerze. Zawierają mnóstwo informacji i dla początkujących, i dla zaawansowanych.

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych] (oficjalna strona Valve)

[link widoczny dla zalogowanych] (po polsku)

3."Mam problem przy robieniu mojej mapy"

Na pewno nie jesteś pierwszy, któremu się on przytrafił. Niemal wszystkie zostały sklasyfikowane i opisane w tutorialach. Oto linki do stron, które Ci pomogą:

[link widoczny dla zalogowanych] - HL1
[link widoczny dla zalogowanych] - HL1
[link widoczny dla zalogowanych] - błędy w kompilacji HL1
[link widoczny dla zalogowanych] - HL2
[link widoczny dla zalogowanych] - HL2
[link widoczny dla zalogowanych] - HL2
[link widoczny dla zalogowanych] - HL2

[link widoczny dla zalogowanych] - największa polska strona o mapowaniu HL1, tutoriale po polsku, forum, wywiady, newsy i inne.

Z każdej z tych stron prowadzi dziesiątki linków do innych ciekawych sajtów, także dla żądnego wiedzy mappera materiałów jest pod dostatkiem.

Jeżeli nie znalazłeś rozwiązania swojego problemu na powyższych stronach (co jest wątpliwe, ale teoretycznie możliwe), przeszukaj archiwum tych for dyskusyjnych:

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Dopiero, kiedy wyczerpałeś już wszystkie możliwości, z szukaniem na Googlach na czele, możesz założyć topik ze swoim problemem. Być może nawet ktoś Ci pomoże . Pamiętaj, ze kilkukrotnie zwiększasz swoją szansę na znalezienie odpowiedzi na pytanie, zamieszczając log z kompilacji ! Bez loga nikt nie pozna prawdziwych powodów Twoich problemów, zawsze go dołączaj do swojego pytania !

3,5. "Kompiluję, ale mapa się nie tworzy"

Mapa się nie tworzy, czyli nie tworzy się plik BSP. W 90% przypadków jest to spowodowane spacjami w ścieżce dostępu do plików, z których korzysta kompilator (np. pliki WAD, czy RMF). Jeżeli masz Counter-Strike zainstalowany w katalogu np. "d:\gry\gry fpp\counter-strike\", a tekstury w "e:\tekstury do CSa\" to bardzo źle. Spacja w nazwie katalogu "gry fpp" to morderstwo dla kompilatora, podobnie w "tekstury do CSa". Zmień nazwę tych katalogów i ewentualnie wszystkich innych, w których są jakiekolwiek pliki, z których będzie korzystał kompilator na takie, żeby nie zawierały spacji (np. "gry_fpp", albo "teksturyDoCSa" - cokolwiek, tylko bez spacji), jeszcze raz skonfiguruj edytor (uaktualniając nazwy katalogów) i spróbuj skompilować mapę jeszcze raz. Jeżeli działa - problem rozwiązany, jeżeli nie działa możesz założyć temat z pytaniem (pamiętaj, żeby zamieścić log z kompilacji !).

4. "Jaka jest wasza ulubiona mapa?" i pochodne

Nudny, nic nie wnoszący topik w stylu wątków-tasiemców na SK-Gaming. Ttakie tematy będą bezlitośnie tropione i duszone w zarodku.

5. "Przedstawiam moją własną mapę xxx"

Super! Twórcza aktywność użytkowników boarda jest bardzo mile widziana. Jednak przy zakładaniu tematu z własną mapą obowiązują pewne proste reguły:

- zawsze dawaj screeny ze swojej mapy, nie każdemu chce się odpalać CS, żeby zobaczyć jak wygląda
- jeżeli wykorzystałeś na niej jakieś zasoby (tekstury/modele) ściągnięte z Internetu, podaj ich listę i podziękuj autorom.
- Topik w stylu "robię mapę, ale nie mam jeszcze żadnego screenshota" wędruje do kasacji, nie będziemy dyskutować o niczym.

6. "Chciałbym przerobić standardową mapę, np. dust2"

Nie jest to takie proste jak się może wydawać, tutorial o tym co i jak można zrobić z gotową mapą znajduje się tutaj.

7. "Napiszcie jakieś fajne wallshoty/miejscówki na mapie xxx"

Takie topiki sugeruję zakładać w dziale "Ogólnie o CS 1.6". Dotyczy on raczej samej gry i techniki grania, niż map. Poza tym, na forum mapowe zagląda mniej graczy niż do ogólnego, więc otrzymasz mniej odpowiedzi.

8. Reszta

Pozostałe topiki związane z mapami zakładajcie według własnej woli, przestrzegając Regulaminu boarda, Netykiety i zasad zdrowego rozsądku.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu Forum www.ukfgamer.fora.pl Strona Główna -> THE MAPING Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1


Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB Š 2001, 2005 phpBB Group
Theme bLock created by JR9 for stylerbb.net
Regulamin